23 בדצמבר 2020
שירלי גל בשיתוף קפה עלית

הרבה, הרבה יותר קפה: אלה השינויים שעברו על הרגלי שתיית הקפה שלנו בתקופת הקורונה

זה לא סוד גדול שמאז שהקורונה פרצה לחיינו, עולמנו השתנה לבלי היכר. התחלנו לעבוד יותר מהבית, החנויות נסגרו, בתי הקפה עברו למצב של טייק אווי בלבד. כל תרבות הפנאי השתנתה, ובהתאם, שוק הקפה מחוץ לבית, שכולל את המסעדות, המלונות, הקייטרינג ובתי הקפה, התכווץ משמעותית. למעשה, כ-95% ממנו נסגר בשלב כזה או אחר במהלך התקופה. במקביל, התחלנו לשתות הרבה יותר קפה בבית, ולא רק זה – גם שיכללנו את דרך ההכנה. יותר קפסולות, יותר מכונות אספרסו משוכללות, והקולד ברו, משקה שאולי לא שמעתם עליו עד לפני כמה חודשים, הפך לטרנד הלוהט של התקופה.

בסקר שנערך בנושא דווח שכשני שליש מהאמריקאים החלו לשכלל את יכולות הכנת הקפה הביתיות שלהם בזמן ששהו בבית. אבל מה קרה בינתיים בישראל, ואיך תקופת הקורונה השפיעה על הרגלי שתיית הקפה שלנו? יצאנו לבדוק.

סוגרים את המשרדים

שוק הקפה מחוץ-לבית איבד משמעותית מנפח פעילותו, כשבתי הקפה שנמצאים בקרבת מרכזי העסקים הגדולים נפגעו מכך במיוחד. המעבר לעבודה מהבית, פגישות העבודה שנערכות בזום, סגירת הקניונים וחנויות הרחוב – כל אלו פגעו פגיעה אנושה בבתי הקפה הללו, וזה לא נעצר שם. האזורים המתוירים כמעט וננטשו בעקבות המצב. המסעדות אמנם המשיכו לפעול בפורמט של טייק אווי ומשלוחים, אולם בתי הקפה, שהישיבה בהם היא בעיקר עניין חברתי, לא באמת יכלו להישען רק על הפורמטים הללו. וכך, למרות שסקר מהעת האחרונה חשף שכמחצית מהמילניאלים מתגעגעים לשתות את הקפה שלהם בבתי הקפה השכונתיים, אנשים בכל רחבי העולם החליפו אותם במהרה בקפה ביתי. עם זאת, רבים בחרו לשדרג את הקפה הביתי עם מכונות קפה ביתיות משוכללות, כך שיגיע הכי קרוב לדבר האמיתי, ובמקרים מסוימים גם יעקוף אותו.

עוברים לשתות בבית

על פי נתוני איגוד הקפה הלאומי בארה"ב, כ-60% מהאמריקאים שותים קפה מדיי יום, ומספר כוסות הקפה הממוצע ביום לאדם עומד שם על כ-2.9. בישראל, לעומת זאת, אחוז השותים גדול משמעותית. כ-80% מהישראלים שותים קפה מדיי יום, 3 פעמים ביום בממוצע. המספרים הללו לא גדלו משמעותית בתקופת הקורונה, אולם מקורות הקפה ודרך הכנתו – השתנו מאוד.

יותר ויותר ישראלים בחרו לשדרג בתקופה הזו את מכונת האספרסו שלהם ובמקרים מסוימים גם להקים פינת קפה מקצועית ביתית. שוק הקפסולות גדל, ומי שעד היום לא רכש את הקפסולות והקפה אונליין – עבר לעשות זאת. בין אם באתרי קפה מתמחים, באתרי הסופרים או אפילו בפלטפורמות משלוחים כמו וולט – הישראלים החלו להזמין את הקפה אונליין, מקפסולות קפה פרימיום, פולי קפה מאזורים שונים בעולם ועד משקאות כמו קולד ברו.

דבר נוסף שקרה הוא שהתחלנו לאגור בכמויות. כולנו זוכרים את תמונות גלילי נייר הטואלט שנחטפו מהמדפים בתחילת הסגר בכל רחבי העולם, יחד עם קופסאות הביצים שאזלו כאן בארץ. מה שמעניין לדעת הוא שכרבע מהאמריקאים העידו שהם אוגרים גם קפה, רק כדי שיהיה במזווה. וזה לא נעצר בארה"ב, גם הישראלים החלו לרכוש קפה בחודשים האחרונים בתדירות ובכמות גדולה יותר. למעשה, שוק הקפה ברשתות השיווק צמח בכ-11% בין ינואר לאוקטובר 2020, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

דווקא כעת, הקפה וטקס ההכנה שלו, שמאפשר את הרגעים השקטים במהלך היום בהם הזמן עוצר מלכת, חשובים במיוחד. לכן, לא פלא שגם בשעה שבה נכפה עלינו ריחוק חברתי ושהייה ממושכת בבית – צריכת הקפה שלנו נותרה כשהייתה, ואף עלתה.